torstai 4. joulukuuta 2008

Munakoiso-mozzarellavuoka




Tämä on mimmun toiveresepti. Olen tehnyt tätä ruokaa jo vuosia, aina kasvissyöntiajoista lähtien ja ehdottomasti ruoka kuuluu kestosuosikkeihini. Teen tätä yleensä kahtena variaationa - mozzarella-basilika ja parmesan-timjami -yhdistelminä. Tässä aivan loistava kasvissyöjän pääruoka tai lihansyöjän lisäkeannos. :) Söimme tätä eilen itse pääruokana, alla oleva annos olisi riittänyt hyvin neljälle pääruuaksi.



Tämän ruuan salaisuus ovat hyvät raaka-aineet. Mitä parempaa oliiviöljyä käytät, mitä makeampia (säilöttyjä) tomaatteja tai jos jaksat oikein itse kaltata tuoreita, kypsiä tomaatteja - sitä paremman lopputuloksen saat. Herkuttelimme hieman ja avasimme pullon punaviiniä ruuan kanssa. Päivän valinta oli tommasin Poggio al Tufo Rompicollo. En ole mikään suuri viinisanaston tuntija, mutta viini sopi hyvin oliiviöljyisen, juustoisen ja pehmeänmakuisen vuuan kanssa. Mutta mä nyt tykkään vahvoista, viikunaisista viineistä muutenkin. Tuo ei kuitenkaan ollut liian vahva tälle ruualle. Pinjansiemenet olisvat sopineet tähän makukomboon täydellisesti, mutta oh well - kaikkea ei aina voi muistaa :)


Munakoisovuoka

2 munakoisoa
2 prk tomaattimurskaa tai kuorittuja kirsikkatomaatteja (jotka monesti vähän makeampia)
140g tomaattipyrettä (käytin purkin sitä lidlin pyrettä, se on isompi purkki ja minusta pyre on makeampaa kuin se, mitä saa pikkupurkeissa lähikaupasta)
2 pötköä kypsytettyä mozzarellaa (esim. riitan herkku) myös tuoreesta tulee tietty hyvää, sitten sitä tarvitaan 3-4 pussukkaa.
3 valkosipulin kynttä (hyvän kokoisia)
1 tl hunajaa (voit jättää pois, mutta laitan yleensä jos teen ruan säilötyistä tomaateista, tuo raikkautta ja makeutta)
mustapippuria
suolaa
pestoa ja basilikan lehtiä
(pinjan siemeniä)



Pilko valkosipulit öljyyn kattilan pohjalle. pehmennä niitä ihan hetki kuumassa öljyssä ja lisää sitten tomaattipyre ja tomaattimurskat. Lisää mustapippuria ja pieni teelusikallinen suolaa. Jos käytät hunajaa lisää myös se. Anna kastikkeen kiehua hiljaisella lämmöllä n. 30 min. Tällöin maut tasaantuvat, kehittyvät ja kastikkeesta tulee ihanan pehmeä.



Viipaloi munakoisot. Minä en itketä niitä koskaan. Se ei ole tarpeen, kun munakoison kypsentää kunnolla öljyn kanssa. Katsoin taas kelloa ja munakoisojen saamiseen kauniin väriseksi lieden keskilämmöllä meni n. 2 minuuttia per puoli. Eli yhteensä jokin 4 min. Tosin käänsin ne kaksi kertaa - eli ensin minuutti toiselta puolelta, sitten n. pari minuuttia toiselta ja sitten uudelleen vielä toinen puoli minuutiksi alas. näin munakoiso pehmenee kypsennyksen aikana ja muhii oikein makoisaksi.



Itse laitan noihin munakoisoihin aika reippaasti öljyä. Pirskotan sitä pullosta suoraan pannulle ja siinä lepäävien munakoisojen päälle. Olen paistaessa käyttänyt euroshopperin perusoliiviöljyä (en kylmäpuristettua neitsytöljyä) koska se kestää paremmin paistamista. Tässä ruuassa tosin munakoiso imee öljyn, niin että neitsytöljykin on kestänyt ihan hyvin. Jos öljyä haluaa laittaa vähän vähemmän, niin vinkkinä kannattaa kokeilla että sivelee munakoisot öljyisellä pullasudilla. Munakoisot kun imaisevat öljyä juuri niin paljon kuin niihin sitä kaataa :) Mutta maun mukaan. Öljyä kuitenkin tarvitaan, että munakoiso kypsyy kunnolla, eikä jää kumimaiseksi. Paista kaikki munakoisot valmiiksu sillä välin kun kastike kiehuu.


Sitten viipaloidaan mozzarella ja ladotaan vuokaan kerroksittain tomaattikastiketta, munakoisoa, pestoa, mozzarellaa ja basilikan lehtiä. Olen laittanut kastiketta vähemmän alempiin kerroksiin, niin että saan lopuksi peitettyä munakoisot ja juustot kastikkeella. Jos haluaa, voi pintaan toki jättää mozzarellaa vähän sulamaan. Kannattaa koota munakoisot ja juustot kasoiksi vuokaan, niin leikkaaminen on helppoa.

Kun tekee tätä vuokaa mozzarellasta vuokaa ei kannata kypsentää liian kauan. Mozzarella menee helposti sitkeäksi, eikä melkein kypsäksi tai kypsäksi paistettu munakoiso tarvitse enää niin akaa uunia muutenkaan. Paistan tätä vuokaa 200 asteessa 20-30 min, eli juuri sen verran että se kiehuu reunoilta ja juusto pehmenee, muttei vielä sitkisty.

tarjoile heti.

p.s. jos tekisin tätä timjamista ja parmesanista laittaisin tomaattikastikkeeseen ruokalusikallisen tai kaksi kuivattua timjamia (eli Tosi Paljon) ja lisäksi vielä tuoretta timjamia. paistoaika olisi pidempi, koska laittaisin myös pintaan kerroksen raastettua parmesania ja haluaisin että se ruskettuu kauniisti. Alunperin ihastuin juurikin tähän parmesan-tmjamiversioon, jota söin yli 10v sitten helsingissä Papa Giovannin lounaalla kasvisruokana. Koska maku oli erinomainen, aloin itse purkaa reseptiä kotikeittiössä. Mielestäni pääsin aika lähelle sopivaa.

5 kommenttia:

Mimmu kirjoitti...

Ihanaa, kiitos! Tämä on niin hyvää :)

Yaelian kirjoitti...

Munakoisot ovat suurta herkkuani, ja tässä taas tosi hyvä ohje, kiitos!

Kari kirjoitti...

Koisot imevät vähemmän öljyä, jos pannu (ja se öljy siinä pannulla) on todella kuuma. Itse laitan nuo aina parilalla, vaikka olenkin melkoinen rasvasyöppö.

Nelle kirjoitti...

Kari, totta, jos koisoviipaleet vaan sipaisee öljyllä ja paistaa parilalla, lipputulokesta tulee keilpoisa myös öljyä karttelevalle.

Taina kirjoitti...

Onneksi löysin tämän reseptin! Vege-kuukausi kaipaa kipeästi jo taas vaihtelua ;)