keskiviikko 24. helmikuuta 2010

Madeiran ruoka, muta ja muut mahdollisuudet

Madeira, muta ja ruoka. Olin etukäteen kuullut vähän ristiriitaisia arvioita Madeiran ruuista. Toiset olivat niistä pitäneet ja toiset kokeneet lähinnä tulleensa petetyiksi. Tietysti kaikkea tätä varjosti viime lauantaina tapahtunut mutavyöry ja se tosiasia, että Funcaliin tuskin olisi asiaa ainakaan lähipäivinä, ehkei koko lomamme aikana.

Lido on Funcalin länsipuolella, aivan rannan tuntumassa oleva turistien kansoittama hotellialue. Olin etukäteen ihan vama, että hyvää ruokaa olisi melkein mahdotonta löytää. Saapuessamme lento oli jo Helsinki-Vantaalla myöhässä melkein parisen tuntia. Kun vihdoin pääsimme perille, opas kertoi linja-autossa jotain saaren tilanteesta ja lupasi lisää infoa erilaisista mahdollisuuksista infotilaisuudessa, joka pidettäisiin pienessä terassiravintolassa, Lidossa. Infon jälkeen kaikille matkalaisille tarjottiin 19 eur hintaan illallista.

Tämä turismus maksimus - illallinen kyllä kieltämättä vahvisti ensikäsitystäni. Ei sillä, ruoka ei ollut suoranaisesti pahaa, se oli riittävän tuoretta ja ainakin se oli naurettavan halpaa. Lapset saivat illallisen 10 eur ja siihen kuului 1 kolmesta alkupalavaihtoehdosta (me söimme kaikki savustettua miekkakalaa), pääruoka, jossa oli myös kolme vaihtoehtoa sekä jälkiruoka. Lisäksi hintaan kuului all-you-can-drink tyyppisesti ruokajuomat (mukaanlukien viinit), lasillinen madeiraa ja oman valinnan mukaan kahvin kanssa vielä brandy tai konjakki.

Silti ruoka oli aika lailla turistien makuun muovailtu ja “talon vanukas” oli lähinnä kauheaa: vähän kuin creme caramelin ja aamiaismunakkaan fuusio: varsin munaisaa, sanoisin. Mutta me saimme syödäksemme ja koska ravintola odotti lentokoneellista illallisvieraita ruoka oli tuoretta. Mutta info jota meille kovasti luvattiin ei oikeastaan kertonut yhtään mitään. Lähinnä kuulimme, että Funcalissa on mutaa, sinne ei voi mennä ja paikalliset tekevät kovasti töitä pääkaupunkinsa raivaamiseksi.

Kun sitten seuraavana päivänä jonotimme Tjäreborgin toimistoon selvittääksemme mitä ylipäätään saarella VOI tehdä (lisäraporttia täällä) älysin kysyä ruokapaikkavinkejä oppaalta. Ilmaisin, että ruuan ei tarvitse olla turisteille muovattua 19 eur viineillä - illallisia, kunhan se olisi oikeasti hyvää tai edes jotenkin säädyllistä. Matkaopaskirjassa mainitut ravintolat kun olivat kaikki Funcalissa tai jossain muussa saaren osassa, minne ei vaan pääse.

Olin vähän skeptinen saamieni vinkkien suhteen, täyt yy myöntää. Mutta onneksi olin väärässä. Oppaamme osoittautui hyvän ruuan tunnistajaksi koska hänen suosittelemistaan ravintoloista on kyt koeponnistettu 2 ja molemmat olivat aivan loistavia.

Ensimmäisenä päädyimme Two Tower - hotellin yhteydessä toimivaan O’Classico - kalaravintolaan. Paikka oli vähän fiinimmän puoleinen, mutta onneksi huolivat meidät lounaalle sandaaleissa ja hiukset tuulesta ja auringosta pörröisinä. Hieman kahvadin sitä tosiasiaa, että ruokalistasta löytyi perusmenu myös suome ksi, se ei yleensä koskaan ole hyvä merkki. Mutta olimme ovelia ja löysimme päivän erikoiset portugaliksi kirjoitettuna listan alusta, pieneltä paerilapulta...

Alkuruuaksi lapaksia, paikallisia maljakotiloita jotka oli kpsennetty valkosipulivoissa. Lisäksi otimme vielä pienestä mustekalasta tehtyjä renkaita. Molemmat olivat hyviä: Lapaset olivat raikkaita, meren makuisia ja hyviä. en kyllä suosittele äyriäisiin tottumattomalle, koska äyriäisen maku on aika voimakas, mutta hyvä.

Pääruuaksi tilasimme päivän listalta tarjoilijan suosittelemaa papukaijakalaa. Se ei kieltämättä ollut ihan ilmaista (32 eur/kg), mikä on täkäläisittäin kallista. Yksi kala painoi n. puolisen kiloa. Papukaijakala ososittautui silti joka sentin arvoiseksi. Kalan sai ostaa fileenä tai kokonaisena. Me halusimme kalamme kokonaisena grilliin. Eteemme kannettu eläin oli ihan älyttömän aromaattista ja hyvää. Sen liha oli suorastaan hedelmäistä ja raikkaan makuista. Mitenköhän vielä hehkuttaisin tätä pääruokaa ennenkuin siirryn lisukkeisiin?

Annosten kanssa tarjoiltiin erikseen tuotuja lisukkeita: parsakaalia, papuja, haudutettua pinaattia sekä saaren kuuluisia perunoita ja haudutettua bataattia. Kaikki oli oikein hyvää ja huolella valmistettua. Saaren perunat ovat erikoisia, koska vulkaaninen maa tekee saaren kaikista juureksista ihan erityisen maukkaita. Opaskirjoista olin jo lukenut bataattia kehuttavan vielä perunoitakin paremmiksi ja tottapa tuo oli, ihan pehmeäksi paahdettu bataatti oli kuin olikin hyvää. Melkein harmitti, etten pyytänyt sitä kahta palaa. Mutta rajansa kaikella, myös sillä kuinka paljon ylipäätään ruokaa voi kerralla syödä: kun vaapuimme ulos ravintolasta tuumasin, että ehkä vähän kevyempikin lounas voisi riittää: mutta kun se oli niiiin hyvää.

Ruokaa sulatellaksemme kävelimme takaisin hotellillemme pitkin kaunista rantabulevardia, otimme kymmenittäin kuvia ja ihmettelimme tyrskyjen voimaa. Toistaiseksi kaikki hyvin.