perjantai 11. kesäkuuta 2010

Ben & Jerrysillä, eli helppoa hurahtamista hyväntekeväisyteen



Tänään aamiaiseksi on hapankorppua ja piimää; eilen oli toisin - sain aamupalaksi leipää, pullaa ja jäätelöä ;) Kuten tarkkasilmäisimmät ehkä huomasivatkin, kävin eilen maistelemassa Ben & Jerrysin jätskejä Espalla pidetyssä Ben & Jerry's reilu hanke - aamiaistapahtumassa.

Minulla on aina ollut jokseenkin positiivinen mielikuva Ben & Jerrysistä tuotemerkkinä. Moni on kehunut jäätelöiden makua monenlaisin ylisanoin ja kuvailtuaan jäätelön kermaista rakennetta sekä suuria suklaapalasia vaipuneet hiljaisuuteen usvaisin, unelmoivin katsein.

Jotenkin olin tästä huolimatta onnistunut välttämään jäätelön ostamisen; lähinnä varmaan siksi, että minusta monet amerikkalaiset jäätelöt vaan ovat liian makeita. Kun kutsu sitten tuli tuossa hyvissä ajoin keväällä, olin tietysti kiinnostunut. Eksyin jopa klikkailemaan heidän webisivulleenkin. Häpeäkseni täytyy myöntää, etten aikaisemmin ollut miettinyt juurikaan millainen yritys Ben & Jerry's on.

ben & jerry's

Niinkun tuossa jo viime viikolla totesin, blogi herättää välillä kysymyksiä. Yksi kysymyksistä on: "No, onko mikään muuttunut blogaamisen myötä?" Olen kyllä monesti sanonut, että blogaaminen ei ole muuttanut meillä mitään, mutta olen vähitellen huomannut, ettei se ole täysin totta.

Kun tarpeeksi usein ja monta kertaa istuu lukemaan ja kirjoittamaan ruuasta ei voi välttyä siltä, että alkaa miettiä miten ruoka on tehty tai mistä se tulee. Kaupassa käsi vaan on alkanut hakeutua niiden vapaan kanan munien suuntaan halvimpien munien sijaan ja Salossa ostan mielelläni Perniössä tehtyä maksamakkaraa kun sitä tarjolla on. Niin vain on käynyt vähitellen, sen enempää asiaan panostamatta. Oikeastaan olen yllättynyt itsekin, että minua välillä harmittaa vastuullisten tuotteiden tunnistamisen vaikeus. Ja luulen, etten ole yksin tämän ajatuksen kanssa. Kuvittelisin jopa olevani aika monen muun kanssa samassa tilanteessa: vaikka parempien valintojen tekeminen kiinnostaa, arjen kiireen keskellä ei ole lopulta tarpeeksi kiinnostusta, mahdollisuuksia eikä resurssejakaan selvitellä yritysten toimintaa tuotemerkkien takana tai arvailla vihanneshyllyllä tällä kertaa myynnissä olevien tomaattien hiilijalanjälkiä.

Ja kyllä se lopulta niin menee, että jos helppoa, laadukasta ja selkeästi "parempaa" vaihtoehtoa ei ole tartuntaetäisyydellä niin sitten ostan sitä, mitä on. Mutta: mielelläni teksin niitä pieniä tekoja ja valitsisin edes joissain asioissa sen paremman vaihtoehdon.



"Koska yrityksellä on yksittäistä ihmistä paremmat mahdollisuudet auttaa ja kehittää yhteisöä, jossa se toimii, on sillä myös velvollisuus tehdä niin."
- Ben & Jerry's


Ben & Jerry'sin reilussa hankkeessa yritys on valinnut kolme mielestään kannatettavaa hyväntekeväisyyskohdetta joille ohjataan kampanjan aikana erilaisin tempauksin kerätty potti rahaa. Esim. maaliskuun aikana K-ruokakaupoista ostetuista puolen litran jäätelöpakkauksista lahjoitettiin 20 senttiä keräysrahastoon. Rahaston varat jaetaan sitten hyväntekeväisyyskohteiden välillä sen mukaisesti, miten sinä ja minä äänestämme. joten klik klik vaan ja äänestämään.

Ben & Jerry's tekee hyvää jäätelöä ja minusta on kiva ajatus, että syömällä sitä hyvää jäätelöä voin tehdä vähäsen hyvää. Ja sitten pieni tiivistelmä esitellyistä hankkeista:

ben & jerry's materiaalia

Kampanjassa ovat mukana Suomen luonnonsuojeluliiton saimaannorpan suojeluprojekti, Helsinki Mission nuorten kriisipiste ja WWF Borneon sademetsien suojeluhankkeellaan. Ja kuunneltuani esittelyt näistä hankkeista olen kyllä sitä mieltä, että niissä on paljon hyvää ja jokainen niistä on varmasti kannatettava. Ei ole lainkaan helppoa valita mikä niistä ääneni saisi.

Saimaannorppien kanta vähenee kaikesta siitä vapaaehtoisesta suojelusta huolimatta. Kuutteja kuolee edelleenkin verkkoihin. Reilun hankkeen varoja aiotaan käyttää mm. ala-asteilla tehtävään norppalähettiläs - toimintaan ja norppaystävällisiin katiskahankintoihin.

Helsinki missio haluaa auttaa yksinäisiä nuoria, joilla ei ole ketään kenelle kertoa huoliaan perustamalla avoimia kriisipisteitä. Tarkoituksena on tarjota helposti lähestyttävä kanava, jossa kuka tahansa nuori saisi apua ilman raskasta byrokratiaa.

WWF taas haluaa ohjata varat noin miljoonan hehtaarin suuruisen sademetsäalueen suojeluun Borneossa. Vaikka Borneo on kaukana, sademetsillä on oikeasti merkitystä paitsi eläinlajien säilymiselle ja paikallisille ihmisille myös meille hiilen sitojana. Vanha sanoma siitä, että sademetsät ovat maailman keuhkot pitää edelleen paikkansa.

Tiedättekö mikä oli parasta?

Kuunneltuani esitykset ja juteltuani jokaisen esittelijän kanssa erikseen olin iloinen, että meillä on hyväntekeväisyysjärjestöjä ja niissä toimivia asialleen omistautuneita ihmisiä. Kun kuuntelin, aiheiden koskettavuus tuntui lopulta vähän yllättävältäkin.

Tästä syksyyn asti voitte käydä äänestämässä sitä kohdetta, mihin teidän mielestänne Ben & Jerrys -jäätelöiden hyväntekeväisyyspottiin kerätty tuotto pitäisi ohjata. Syökää jäätelöä, menkää ja äänestäkää.

jäätelöannokseni

Mutta entäs sitten se maisteleminen? ;) Noh, V on hehkuttanut minulle jo jonkin aikaa Cherry Garcia nimistä jäätelöihanuutta. En ole nähnyt sitä kaupoissa ja halusin ehdottomasti päästä maistamaan tätä ameriikan ihmettä. Tiskin äärellä tulikin sitten runsaudenpula; mitä näistä nyt osaa valita? Pienen arvonnan jälkeen päädyin uutuusmakuun Fairly nuts ja klassikkomakuun strawberry cheesecake.

Cherry garcia oli vieläkin parempaa kuin olin kuvitellut: siinä oli ihania, suuria suklaapaloja, raikkaita kirsikkoja ja kaikki tämä ihanuus oli kieputettu kermaiseen vaniljaan.
Pari muuta valintaani olivat ihan kivoja molemmat, mutta ehkä olisi pitänyt olla vielä kokeellisempi; mansikkajuustokakku oli minusta aika tasapaksun makeaa. Fairly nuts oli kyllä hyvää kinuski-mantelikrokanttikermajäätelöä, makeaa ja kermaista, mutta luulen että vanilla toffee crunch isoine suklaa-toffeepaloineen voisi olla vielä ihanampaa.

Eräs toimittaja sanoi minulle, että ehkäpä jäätelöstäkin voi jonkin ruuan virittää, mutta en kyllä taida edes yrittää. Nämä kun voi syödä ihan sellaisenaankin ...ja ainakin eettisyyden puolesta hyvällä omallatunnolla;)

13 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Minua on taas tuossa Ben & Jerrys brändissä ärsyttänyt lehmä niityllä. Todellisuudessa kun suurin osa noihinkin jäätelöihin maidot lypsävistä lehmistä seisoo todennäköisesti valtaosan elämästään paikallaan, pystyen liikkumaan askeleen taakse päin ja toisen eteen. Muutenkin merkistä on jäänyt tosi "phoney" tuntuma, ja tuo linkkaamasi prinsessatarinakin vain vahvistaa sitä.

Onhan itse jäätelö toki ultimaattista parhautta, mutta aika harvoin sitä viitsii 12 euron litrahintaan ostella ihan periaatteesta.

Jael kirjoitti...

Yritys joka ajattelee myös yhteisöä on hyvä juttu.
Aikoinaan rakastin Ben&Jerryn Strawberry Cheesecake-jätskiä ja mulla oli siihen oikea himo. Täälläpäin sitä sai silloin kun aiemmin asuin täällä mutten ole nyt syönyt heidän jätskejään aikoihin enkä ole tuota makuakaan nähnyt.

Jael kirjoitti...

No nytpä huomasin että olitkin sitä makua maistanut. Muistan sen vaan niin hyvänä mutta tänään todennäköisesti pitäisin sitä liian makeana.

Nelle kirjoitti...

Anonyymi: vaikehan minun on sitä sanoa kuinka paikkansapitävää mainospuhe oli, mutta ideana on käyttää lähellä tuotettua maitoa. Lisäksi meille kerrottiin tilaisuudessa, että lehmille hankitaan patjat, jotta niiden polvet eivät joutuisi nin suurelle rasitukselle. En sitten tiedä, pääsevätkö ne koskaan oikeasti niitylle, mutta ilmeisesti idea oikeasti on, että eläimistä huolehditaan. Jopa unileverille myynnin jälkeen tämä eläinten kohtelu ja reilun kaupan työn valvonta jäi Ben & Jerrylle itselleen.

Yaelian: ei se siis pahaa ollut, mutta tykkäsin kovasti tuosta cherry garciasta. :) Ehkäpä siinä kävi niin, että tuo voimakkaan makuinen jäätelö jyräsi sitten muut maut. :)

Merituuli kirjoitti...

Minä pidän samaten siitä, että tiedän mistä ruokani tulee ja miten se on tuotettu (kuten hyvin tiedätkin). Tuo on totta että arjessa valintoja on vaikea/hidas/valikoimien vuoksi mahdotonkin tehdä. Me olemme ratkaisseet asian ostamalla ainakin lihat pakkaseen valmiiksi luomuna tai muuten käsityksemme kukaan mahdollisimman eettisesti tuootettuna. Kanan kohdalla tämä ei kyllä onnistu. Toivottavasti joskus!

Anonyymi kirjoitti...

B&J on kuitenkin osa Unilever-konsernia eli kaikesta hyvästä markkinointityöstä huolimatta taustalla jylläävät normaalit talouden perusperiaatteet. Ne B&J:n markkinointipuheet kannattaa lukea yhtä suurella varauksella kuin kaikenlaista hyvinvointijugurtit ja muu puppa mitä meille syydetään.

Suomessa B&J menestyy erilaisuudella, täällä kun on totuttu aika suppeaan jäätelöskaalaan ja uutuudet menestyvät, oli kyse sitten Lidlin halpajäätelöstä tai kalliimmasta B&J, Häagen-Dazsista, Mövenpickistä tai muusta.

Anni kirjoitti...

Mut Ben&Jerrys saa lähinnä ärsyyntymään. Kunnon maailmaasyleilevä hippi-imago vaikka no Unilever on yks noista suurista elintarvikefirmoista. Jätskikään ei vakuuta, menee ihan kiva -kategoriaan. Eikä mua ärsyttäisi se että se jätki on vain ok, jos kaikki ei aina huutais sen taivaallisesta mausta. Jep, vaniljajäätelöä jossa ei ole vaniljaa ja suklaamölkyröitä joissa on suklaanmakuista tahmaa.

Nelle kirjoitti...

Merituuli: meilläkin on kyllä aikomus kokeilla sitä Renton limousinelihaa vielä lähiaikoina. Se kuulostaa ihan taivaalliselle.

Anonyymi ja Anni: Kriittisyys on ihan terveellistä minusta. Olen täysin samaa mieltä siitä, että kun mainoksia näkee ja katselee, kannattaa muistaa, että yritykset tavoittelevat voittoa.

Unilever on muiden yritysten tavoin voittoa tavoitteleva yritys. Hyväntekeväisyysjärjestöt ovat sitten erikseen. Jos siis haluaa rahansa menevän vähentämättömänä, suoraan johonkin avustuskohteeseen kannattaa mieluummin osoittaa suoran pankkisiirron avustustilille.

Mutta niin kauan kun en saa näppärästi ostettua lähikaupastani luomutäysmaitoon tehtyä herkullista jäätelöä minusta on kiva, että joku edes yrittää. En missään nimessä pidä B&J:tä mitenkään täydellisenä, mutta minusta se on virkistävä lisä jäätelövalikoimiin.

Minusta on myös tavallaan hyvä jos ympäristöteot toimivat mainosvalttina - ehkä se motivoi muitakin yrityksiä edes vähän siistimään toimintaansa.

Jospa yritykset lähtevät nokittelemaan eettisillä standardeilla saamme ehkä kauppoihin myös niitä helpommin valittavia vähän parempia valintoja. Koska kilpailuedun (tai pakon) vuoksihan useimpia asioita liikemaailmassa tehdään.

Ja mitä hyvään jäätelöön tulee, se cherry garcia oli minusta aidosti ja oikeasti hyvää. Useimmiten kaupassa silti tulee ostettua Mövenpickiä (suosikkeinani romanoff vanilla ja maple walnut) vaikka en todellakaan tiedä miten sen valmistukseen käytetty maito on tuotettu ja onko valmistuksessa käytetty esim. sademetsiä tuhoavaa palmuöljyä vai ei.

Se vaan on hyvää ja sitä on helposti saatavilla.

Anonyymi kirjoitti...

Mövenpick näyttäisi antavan itsestään aika luonnollisen kuvan sivuillaan, käytetään vain luonnollisia raaka-aineita jnpp.

Mövenpick vs. B&J:ssä lienee käytännössä kyse siitä, että toinen tekee jäätelöä sveitsiläisellä pieetillä, osana sveitsiläistä Nestle-konsernia ja toinen taas amerikkalaisella markkinointiosaamisella osana brittiläis-hollantilaista Unileveriä.

Henkilökohtaisesti näistä kolmesta (em. ja Häagens Dazs) Mövenpickistä jää ehkä luonnollisin fiilis.

Nelle kirjoitti...

Anonyymi: kuten sanoin, ideaalitilanteessa järjestöjen osallistuminen työhön tuo mukaan sen innon ja tietämyksen, mitä minun ja sinun kaltaisilla normaalikuluttajilla ei ole. Ja toivottavasti viesti siitä, että ainakin osaa kuluttajista kiinnostaa, saa yritykset luopumaan esimerkiksi niistä kestämättömästi tuotetuista raaka-aineista.

Mutta olisi kiva, että tuotteisiin tulisi jokin yksi puolueettoman tahon myöntämä reilun kaupan sertifikaatin kaltainen merkintä, joka tekisi kuluttajan valinnan helpommaksi.

Rauna kirjoitti...

Hyvä olisi, jos yritykset innostuisivat aidosti edistämään eettistä kuluttamista muussakin kuin markkinamielessä. Varmasti tämän merkitys kasvaa tulevaisuudessa, mutta osa yrityksistä yrittää varmasti hyötyä taloudellisesti mahdollisimman pienellä panostuksella toimintatapojaan kovasti muuttamatta (kuten "vihreistä" autoista nyt huomaa). Ehkä häiritsevää on juuri se, että osa ihmisistä purematta nielee ne lehmät niityllä ja muut markkinointiviestit kyseenalaistamatta kovin paljon ihanteellisen kuvan todenperäisyyttä.

Upeaa olisi, jos yritykset ottaisivat kuluttajien toiveen tässä asiassa tosissaan ja helpottaisivat arkisten ostopäätösten tekoa. Varmasti silti itse saa seurata sitä, kuinka eettistä tai lähituotettua jokin oikeasti on.

Mä olen viime aikoina vähentänyt B&J:n ostamista. Cherry garcia oli suosikkimakuni aiemmin, mutta siinä on jokin jännä sivumaku. Parasta olisi, jos tummasuklaakirsikkajäätelöä jaksaisi tehdä itse. Cookie dough'ta kyllä ostan toisinaan erilaisuuden vuoksi enkä usko haluavani leipoa taikinaa vain voidakseni laittaa sitä jäätelöön. Jokin siinä ajatuksessa tökkii, vaikka purkista otettuna se onkin ollut ihan ok.

Nelle kirjoitti...

Rauna: juuri siksi tarvitaan jokin luotettava ulkopuolinen taho joka sen merkin myöntäisi. Minä ainakin koen, että on haastavaa tietää tarkkaan mikä yritys tällä hetkellä toimii "riittävän hyvin" ja mikä niistä käyttää kikkaa vain markkinointiin. Googleamalla saa jotain tietoa, mutta sitä harvemmin tulee tehtyä kaupassa.

Se, että WWF ja Suomen luonnonsuojeluliitto lähtevät yhteistyöhön unileverin kanssa joko asettaa näiden järjestöjen maineen kyseenalaiseksi tai toimii unileverille positiivisena tunnustuksena. Ja kannattaa katsoa myös noita reilun kaupan sivuja, suomessa jotkin tuotteet ovat saaneet tuon sertifioinnin. Ei sekään kaikkea paranna, mutta ehkä joitain asioita.

Minusta olisi ihanaa tehdä jäätelöä itse, mutta meillä ei vaan ole tilaa jäätelökoneelle... Toistaiseksi olen onnistunut ostamaan jäätelöä sen verran harvoin, ettei sellaisen mööpelin hankkiminen olisi minusta kovin perusteltua tilankäytön suhteen. :)

Rauna kirjoitti...

Mä ostan jäätelöä niin usein, että tulisi varmasti kannattavaksi hankkia se kone tai tehdä käsin. Kovin pitkään olen siitä jo haaveillut. Olisi mahtava kokeilla erilaisia makuyhdistelmiä ja toisaalta päästä eroon e-kirjaimista.